Thursday, October 25, 2012

FAQ about musyrif

Q: Apa itu mushrif?
A: Mushrif adalah dalam kalangan ikhwah yang tanggungjawabnya menjaga keselamatan terutama sekali akhwat(wanita) pada waktu malam. Macam bodyguard la. untung, tak jadi orang kenamaan pon ada bodyguard

Q: Apa tugas mushrif?
A: Seperti dalam definisi, menjaga keselamatan akhwat terbabit sepanjang perjalanan sehingga ke destinasi yang hendak dituju.

Q: Macam mana nak dapatkan mushrif?
A: Semua ikhwah-ikhwah boleh menjadi mushrif, tapi yang sebaik-baiknya call mushrif yang berdaftar. Mushrif-mushrif berdaftar ni lebih thiqah, lebih tawaddu' dan macam-macam lagi la. senang cerita boleh dipercayai la. Call boypren untuk dijadikan mushrif adalah dilarang sama sekali. Jaga ikhtilat tuan-tuan.

Q: Apa kebaikan anda pakai mushrif?
A: Mushrif as your protector. Kalau ada kes-kes yang berlaku, muhsrif la first defence akhawat-akhwat ni. Untung akhwat-akhwat ada orang jaga. Anda akan merasa selamat tanpa gangguan dari pakcik-pakcik, orang-orang muda yang gatal kat sini.

Q: Kenapa nak pakai mushrif?
A: "kalau jadi apa-apa kat hampa, jangan duk buat sedih-sedih la" jawapan dalam hati je la ni. Kenapa nak pakai mushrif. Orang belajar dari sejarah, kerana sejarah banyak mengajar kita untuk tidak mengulangi kesalahan-kesalahan yang lalu. Macam tu jugak hal yang berkaitan dengan mushrif. Kes-kes yang lepas yang berlaku menyebabkan langkah pencegahan diambil.

Secara ringkas Q&A berkenaan mushrif. kalau rasa tak puah hati apa-apa. Moh le kite berdebat. Nak tengok mana lagi power buleh la try. Konklusinya, Akhwat gunalah mushrif, and ikhwah bersedialah untuk jadi mushrif. Ini merupakan salah satu langkah dalam melahirkan biah solehah dalam kawasan kita. Tak payah nak cakap nak bawak Islam, kalau suasana Islam pon kita tak nak buat...AllahuA'lam

1 comment: