Saturday, September 29, 2012

Surat buat sahabat-sahabat Ana

Salam...
Terlebih dahulu maafkan ana andai kalam ana di sini menggangu kehidupan kalian. Bukan niat untuk menggangu apa lagi menyerabutkan kalian. Just want to say how lucky i am just to be with all of you. Mungkin ada orang akan kata,  kita bajet ,ukhuwwah geli-geli dan sebagainya tapi  hanya kita 10 orang yang tahu hakikat sebenar ukhuwwah kita. Maen sama-sama, usrah sama-sama, solat berjemaah sama-sama, dan macam-macam lagi, semuanya sama-sama.

Sahabat-sahabat...
Ukhuwwah itu merupakan tautan daripada Allah. Terbinanya di sini atas dasar kita sekelas, kita sekuliah dan kita seuniversiti. Tapi sahabat-sahabat, jangan limitkan makna ukhuwwah itu atas dasar itu saja. Ukhuwwah yang sebenar letaknya pada pegangan kita bersama-sama dalam fahaman aqidah dan pemahaman tentang Islam itu sendiri. Pegang ayat ini betul-betul agar segala kehidupan kita tak lari dari makna dan tujuan asal kita dihidupkan di muka bumi ini. "Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaku". Jadi sahabat-sahabat, ingat tujuan kita, walau setinggi mana kita berada, walau seteruk mana kita jatuh, ingatlah akan ubudiyyah kepada Allah S.W.T. itu yang paling utama.

Sahabat-sahabat...
Ana bukan seorang yang hebat berbicara, ana bukan seorang yang hebat memberi nasihat, jauh lagi kalau nak dibandingkan dengan sahabat-sahabat yang lain. Namun, suka ana katakan bahawa ukhuwwah kita ini akan diuji. Mungkin kita akan lupa sesama kita, mungkin kita akan tak ambil berat akan sesama kita dalam 2 atau 3 tahun dari sekarang. Masa itu baru sahabat-sahabat akan sedar atas dasar apa pegangan ukhuwwah yang sahabat-sahabat bina dalam hati sahabat-sahabat. Andai yang ditanam itu benih cendawan, pasti kan tumbuh cendawan di kemudian hari.Andai di hati itu ukhuwwah nya kerna Allah, maka bertemu dan berpisah kita jua kerna Allah. InsyaAllah

Sahabat-sahabat...
Di sini juga ana bagi sekeping nasihat buat sahabat-sahabat, moga-moga berguna buat masa depan sahabat-sahabat. Ingat sahabat-sahabat, hidup ini tak lama. Selagi kita mampu memberi, kita beri sedaya yang boleh. Cuba untuk menyumbang kepada masyarakat sekeliling, bukan sekadar menjadi penonton. Di sini kita punya satu wadah, satu persatuan, PCT itu sendiri. Jangan dalam hati sahabat-sahabat ada terdetik yang persatuan itulah yang memecahbelahkan kita 10 orang. Ana rasa cukup jelas ana nyatakan yang ana masuk dalam persatuan untuk menyatukan hati-hati kita, nak menyatukan hati sahabat-sahabat di sini. Jangan kedekut dalam membuat amal, cuba sedaya upaya untuk menyumbang pada masyarakat kita di sini. Kita takkan tau apa amalan kita yang diterima oleh Allah, mungkin dengan sekelumit tenaga mengangkat barang itu pun sudah dikira mulia di sisi tuhan. insyaAllah.

Akhir kata,
Sambut Salam dari ana, hamba yang kerdil ini. Kita cuma dipisahkan dengan tidak sekuliah. Ana mungkin punya masa yang panjang tahun ni. Kalau sahabat-sahabat ada kesusahan, insyaAllah ana akan tolong sedaya yang mungkin.Kalau nak suruh masak hari-hari pon boleh, tapi bahan-bahannya sahabat-sahabat sediakan sendiri la ye. :)

Wallahua'lam....

1 comment: