Tuesday, September 18, 2012

Jatuh cinta or jatuh pada nafsu

Pengalaman lalu...
Aku sering terpandang wajah si dia,
Namun tak mampu terungkap dek kata,
 wajahnya, keayuaannya, kecomelannya.
 Everything's PERFECT!!!.

Hari-hari,
pasti kan tertaip mesej,
pesanan sayang dan rindu,
pamerkan rasa kasih dan sayang.

Tapi itu dulu, 
Kini aku lebih tahu,
Apa itu cinta,
Apa itu nafsu,
Sungguh pengalaman lalu,
Mengajar seribu erti

Antara cinta dan nafsu, kadangkala ramai yang kata. Dua-dua benda nie benda yang sama ja. tapi takrifan seseorang itu berbeza. Bagi aku yang tak berapa tua nie, aku lebih melihat nafsu itu mendahului cinta. Kerana kalau betul-betul cinta itu dipamerkan, pasti semua kan bahagia dalam dunia. Sungguh orang kata pabila kau jatuh kepada nafsu, pasti kan buta mata. Pasti yang A itu menjadi B, yang B itu menjadi C. Pasti kan terbayang si rupawan di mana-mana.

Sekarang, langkah berjaga-jaga perlu. Agar mata, telinga, lidah, perut, kemaluan, tangan dan kaki terpelihara. Pabila terjaga anggota luaran, pasti kan terjaga yang didalamnya yakni hati. Hati mudah berbolak-balik. Kadang-kadang itu, kadang-kadang ini. Soal hati  tak perlu diikut 100%. Perlu ada rasional dalam setiap perkara. Yang membezakan kita antara haiwan itu adalah akal, jadi pamerkan perbezaan itu. Jangan jadi seperti haiwan-haiwan itu, malah lebih teruk dari mereka.

Dan balikkanlah hati kepada tujuan asal diciptakan. Menjadi khalifah di muka bumi. Bukan menjadi sampah.

"dan tidak aku ciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadat kepadaku"

AllahuA'lam.

No comments:

Post a Comment