Saturday, September 1, 2012

Pahit itu manis

Orang kata bila dah jatuh tersungkur, baru kita tahu nikmatnya berada di posisi sebelumnya. Bila kita merasai garam, baru terasa masinnya. Itulah asam garam dalam kehidupan. Pabila kita ditimpa suatu musibah, barulah kita bermuhasabah. Sungguh cantik aturan yang ditetapkan oleh Allah. Ibarat siang berganti malam, sejuk berganti panas, kelahiran dan kematian semuanya adalah aturan yang ditetapkan Allah. Kadang-kadang terfikir adakah sunnatullah yang ditetapkan Allah ini hanya sia-sia semata-mata. Allah tidak akan menciptakan sesuatu dengan sia-sia, hatta seekor lalat pun berguna untuk kehidupan seorang yang bergelar insan di dunia ini.

Kalau putus asa itu adalah hentian kita yang terakhir di dunia ini, adakah mampu untuk kita peroleh syurga Allah di akhirat kelak. Ramai yang berkata, kegagalan itu adalah kejayaan yang sebenar untuk seorang manusia. Bunyinya pelik, tapi hakikatnya sebegitu. Dari kegagalanlah kita merancang strategi-strategi baru, dan bergerak dengan lebih berhati-hati. Every steps have it's own obstacle, but just remember that if you don't take the future step, you will end up being at the same place. You will end up being the SAME you.

Tapi kadang-kadang dalam merealisasikan kejayaan diri, perlu di ingat bahawa kita perlu menjadi seorang yang berada di bumi yang nyata, bukan hanya memikirkan kata-kata manis semata-mata. Motivational quotes memang cukup banyak menjadi kegilaan remaja masa kini. Kata-kata seperti 'kegagalan adalah langkah pertama anda untuk mencapai suatu kejayaan yang lebih besar di masa akan datang' , 'an obstacle is one that make you stronger' dan macam-macam lagi sentiasa meniti di bibir. Namun perlu diingat bahawa kalau sekadar manis di bibir, tapi tiada tindakan susulan, maka tak da papa jugak.

"Motivational quotes is best to be heard, but make some action from it.Otherwise, you will just end up being  an optimist rather than being a realistic person"

ok, stadi lak. Exam menjelma 11 & 12 September. Semoga Allah permudahkan segala urusan kami. Amin ya rabb. Terima kasih buat rakan-rakan yang sentiasa mendoakan kami, kita jumpa nanti di tahun 2!!!.


No comments:

Post a Comment