Sunday, September 23, 2012

Muhasabah itu satu kewajipan...

Kadang-kadang,
Kita merasa sombong dgn keadaan kita,
Harta yang kita ada,
Keluarga yang kita miliki,
Kawan-kawan di sekeliling kita.
Anggota tubuh yang lengkap,
Kaki tangan, semua cukup,
Masih boleh berbicara,
Boleh menuturkan kata-kata,

Tapi sedarkah kita,
Akan tanggungjawab yang besar,
Terpikul di atas bahu masing-masing,
Amanah yang di bawa,
Sejak kecil hinggalah dewasa,
Angka 0 hingga berpuluh-puluh,
Merangkak hingga berkaki,
Dari buaian sampai ke liang.

Hari ini aku gagal, 
Gagal dalam mengejar cita,
Gagal dalam persahabatan,
Gagal dalam berkasih sayang,
Gagal dalam percintaan,
Gagal dalam setiap urusan.

Tapi dari saat ini,
Mulai sedar akan hakikat ini,
Kadangkala gagal itu maksudnya berjaya,
Jatuh itu kan ada bangunnya,
Rendah itu kan ada tingginya,

Sungguh,
Gagal itu suatu yang cukup pahit,
Tapi muhasabah itu sentiasa,
Menjadi madu dalam kepahitan.


*Sedih bila mengenangkan aku gagal dalam mengekalkan keadaan keluarga kami di sini. Rasa cukup bersalah bila benda nie berlaku. Mungkin masih tak cukup usaha aku, mungkin rasa pentingkan diri tu masih dalam diri, mungkin aku memang tak mampu untuk buat semua ni... Mintak maaf dari aku buat antum antunna sekalian. semoga ukhuwwah aqidi masih dipegang dan semoga terus thabat dalam perjuangan. Ingat, hari nie mungkin orang lain yg jatuh, esok lusa tak de sape yang tahu*

No comments:

Post a Comment