Tuesday, December 11, 2012

Coretan kali ini

Dalam beberapa hari ini,
semua benda jadi tak kena,
up side down semua
dengan tak sihatnya,
dengan sakit kepalanya,
dengan stressnya,
dengan rasa macam-macam rasa

pilihanraya PERUBATAN bakal menjelang,
melihat wajah-wajah baru,
Yang bersedia untuk menerajui PERUBATAN baru,
Hati sedikit lega,
Mereka-mereka ini lebih hebat,
Mereka-mereka ini lebih mantap,
Mereka-mereka ini lebih berdedikasi dalam kerja.

Tapi, tahun ini, nampak sedikit kehambaran dari pihak kami,
mungkin tahun ini dengan kesibukan,
mungkin tahun ini dengan jadual yang begitu padat buat mereka,
mereka menjadi lemah, lemah semangat
lemah untuk menunjukkan daya juang,
lemah untuk menginterpretasikan perasaan,
lemah untuk menyumbang,
lemah dari segala sudut.

Tidak menyalahkan mereka 100 peratus,
Salah aku sendiri yang tidak mampu buktikan pada mereka,
Yang aku mampu bekerja,
Yang aku mampu untuk membawa diri,
Hakikatnya aku gagal,
Dalam membawa apa yang nak diperjuangkan tahun ini,
Hakikatnya aku pembawa fitnah pada yang lain,
Hakikatnya memang aku gagal

Mungkin dengan wajah-wajah baru,
mampu untuk mengubah paradigma mereka,
mampu untuk merubah pandangan mereka,
Aku tahu dalam hati mereka,
Mereka bukan benci, tetapi mereka sayang,
Mereka bukan tak menyokong,
Tapi mereka lebih berjaga-jaga.

Pemimpin itu silih berganti
bukanlah nama pemimpin kalau tiada pengikutnya,
bukanlah nama pemimpin kalau arahannya tidak diikuti,
dan bukanlah nama pemimpin kalau tidak mendapat kepercayaan ahlinya,
 yang pasti akan teruskan bergerak dalam perjuangan,
biarpun berlainan pandangan,
terima semuanya dengan hati yang terbuka.

coretan 1.38 pagi 
12/12/12

No comments:

Post a Comment